Verkoop je verhaal

Op 9 maart was Rik Bokelman onze enthousiaste spreker over het onderwerp
"Verkoop je verhaal".Rik Bokelman, spreker bij de Vereniging van Christencoaches

Rik Bokelman is eigenaar van online magazines CIP.nl en HelloChristian.com. Jaarlijks bereikt hij daar 5 miljoen unieke gebruikers mee. Zijn missie is om als ondernemer mensen online (en offline) te inspireren.
Rik is een rasondernemer en hield ons mat als thema 'Verkoop je verhaal!'4 lessen voor.

Les 1: Als je veel mensen wilt bereiken, moeten er mensen zijn die op jou zitten te wachten.

Je moet dus te weten zien te komen waarom ze op je zitten te wachten. Dat heeft absoluut te maken met de vraag: Waarom doe je wat je doet?  Vanuit die houding ga je namelijk aan het werk en dat straal je dus ook uit.
Er zit iemand op ons te wachten. Omdat wij als Christencoaches anders zijn dan veel anderen, wij begrijpen onze cliënten op geestelijk niveau.
Je moet in 1 zin weten te vertellen waarom mensen op je zitten te wachten. Als je vanuit die houding werkt en leeft dan is het geweldig.
Iedereen wil geïnspireerd worden. Hoe doe jij dat, je (potentiële) cliënten inspireren?

Les 2: Als je veel mensen wilt bereiken moet je inzicht hebben in je data.

Geef je toegevoegde waarde aan. Je klanten bepalen wat dat is.
Dus, wat is het effect van wat je doet? Hoe bind en boei je de mensen, (wanneer wordt er op like geklikt)? Leer van je uitingen.
Dat kan alleen als je weet wat het like-effect veroorzaakt en je er echt voor gaat. De meest getalenteerde in bv sport of muziek traint en oefent het meest om de top te bereiken. Wil dus leren van je data. Waarom werken dingen wel en niet? Vraag het je doelgroep.
Leer van Google Analytics en activeer LinkedIn en Facebook. Twitter wordt steeds minder interessant.

Les 3: Je moet producten hebben die voor zoveel mogelijk mensen interessant zijn.
Je moet dus een goede mix van producten/diensten aanbieden. Dus verzin interessante producten voor je doelgroep(en).
Geef antwoord op de vraag: welk probleem los ik voor hen op? Als je mensen gaat helpen, gaan ze je aanbevelen.
Mond tot mond reclame is nog altijd het meest krachtig. Zorg ook voor kleine producten met kleine prijzen.
Of gratis starten en als het ze bevalt dan kopen ze meer.
Helpen is een sleutelwoord. Als mensen ervaren dat ze je kunnen gebruiken om beter te worden, dan gaan ze betalen.
Wel aanbieden aan serieuze potentials. Vergelijk wat je aanbiedt met herkenbare dingen uit het dagelijks leven.
Les 4: Je mag brutaal zijn.

Dat durf je als je weet waarom men op je wacht, bereid bent om te leren, diensten aan te bieden die passen. Dat leer je alleen door het te doen. Daar hoort ook bij dat je af en op je gezicht gaat.

Onze volgende bijeenkomst is op vrijdag 19 mei 2017 in Nijkerk. Binnenkort lees je meer informatie op deze site.